8/13/2014

'Een mode-trend volgen is voor mij belangrijk'

Op de blog van Judith kwam ik laatst de stelling 'een mode-trend volgen is voor mij belangrijk' tegen, en eigenlijk vind ik dit wel een hele interessante stelling. Het is vaak toch wel zo dat je mensen hoort zeggen dat ze 'een eigen stijl hebben', maar wanneer is je stijl nou je eigen stijl, en wanneer volg je de trends en wanneer niet. Het leek me leuk om hier iets uitgebreider over verder te gaan dus dat ga ik bij deze doen.


Het volgen van de trends, het klinkt als iets waar je heel bewust mee bezig moet zijn, alsof je dagelijks
modeblogs checkt en regelmatig nieuw uitgebrachte magazines doorspit. Ik vind dat het juist iets is waar je je helemaal/bijna niet van bewust bent (tenzij je ervoor kiest om er bewust mee bezig te zijn natuurlijk). Waarom? Veel winkels als de H&M, Zara, Forever21, New Look en ga zo maar door spelen heel erg in op de trends van het moment. Wanneer je in de winkel komt zie je zo een aantal dingen hangen die 'in de mode zijn', denk maar aan crop tops, skaterskirts, high waisted jeans en shortjes. Tegenwoordig vind je die overal. Als je dus een crop top koopt omdat je hem leuk vind, volg je dus onbewust deze trend. Je hebt de keuze uit de kleding die in de winkel hangt, en vaak is de kleding die in de winkels hangt gebaseerd op de trends.

Je eigen stijl hebben, ook een redelijk groot begrip. Want wanneer is je je stijl nou echt van jou? Sowieso, wat is je stijl, dat is al iets wat je niet zomaar even weet en bepaald. Ik denk dat je stijl heel erg beïnvloed wordt door alles wat je ziet op blogs, in tijdschriften, gewoon in de winkel maar ook op straat. Je ziet dingen die je leuk vind en die koop je (waarschijnlijk, haha), maar wat er niet is kun je niet kopen en dus heb je de keuze uit wat er in de winkels hangt. Je hebt dus een beperkte keuze (al is er soms al veel te veel om uit te kiezen). Stel je voor dat je je eigen kleren zou maken, wat zou je dan maken? Dat is toch best wel lastig om te bedenken, vind ik in elk geval, omdat je dan echt alles kunt maken wat je maar zou willen.

Om nog even terug te komen op de echte stelling, 'een mode-trend volgen is voor mij belangrijk'. Ik denk dat iedereen onbewust meegaat met de trends, maar dat hoeft niet persé belangrijk te zijn. Pas als je er bewust mee bezig bent kan het belangrijk worden. Ikzelf? Ik vind het vooral leuk om een beetje te kijken naar wat de trends zijn op het moment en ik vind het ook leuk om nieuwe dingen uit te proberen, dus ik denk dat ik er redelijk bewust mee bezig ben.

En jullie, hoe denken jullie over dit onderwerp?
Love,
Maartje.

3 reacties:

Een reactie plaatsen